open Menu secondaire

RéférencesGénération Z : Portrait d'une nouvelle génération de jeunes Canadiens et comparaison avec les Canadiens plus âgés

  • Assemblée législative de la Colombie-Britannique. 2018. Projet de loi M 205, Election Amendment Act, Victoria.

  • AUSTIN, Traci L., Lindsay C. CLARK et Lucia S. SIGMAR. 2018. « Practical Persuasive Communication: The Evolving Attitudes of the iGeneration Student », e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, vol. 12, no 3, p. 14-33.

  • BARTELS, Brandon L., et al. 2011. « The Dynamic Properties of Individual-Level Party Identification in the United States », Electoral Studies, Special Symposium: Electoral Democracy in the European Union, vol. 30, no 1, p. 210-222, https://doi.org/10.1016/j.electstud.2010.11.002.

  • BECK, Paul Allen, et M. Kent JENNINGS. 1982. « Pathways to Participation », American Political Science Review, vol. 76, no 1, p. 94-108.

  • BLAIS, André, Elisabeth GIDENGIL et Neil NEVITTE. 2004. « Where does turnout decline come from? », European Journal of Political Research, vol. 43, no 2, p. 221-236.

  • BLAIS, André, et Christopher H. ACHEN. 2018. « Civic Duty and Voter Turnout », Political Behavior, p. 1-25, https://doi.org/10.1007/s11109-018-9459-3.

  • BOULIANNE, Shelley, Mireille LALANCETTE et David ILKIW. 2020. « "School Strike 4 Climate": Social Media and the International Youth Protest on Climate Change », Media and Communication, vol. 8, no 2, p. 208-218, https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2768.

  • CARDINAL, François, et Eric MONTIGNY. 2019. La Révolution Z : comment les jeunes transformeront le Québec, Montréal, Les Éditions La Presse.

  • CLARKE, Harold D., et Allan L. McCUTCHEON. 2009. « The Dynamics of Party Identification Reconsidered », Public Opinion Quarterly, vol. 73, no 4, p. 704-728, https://doi.org/10.1093/poq/nfp051.

  • DALTON, Russell J. 1982. « The Pathways of Parental Socialization », American Politics Quarterly, vol. 10, no 2, p. 139-157.

  • DALTON, Russell J. 2007. The Good Citizen: How the Young Are Reshaping American Politics, Washington, D.C., CQ Press.

  • DALTON, Russell J. 2008. « Citizenship Norms and the Expansion of Political Participation », Political Studies, vol. 56, no 1, p. 76-98.

  • DALTON, Russell J. 2018. Political Realignment: Economics, Culture, and Electoral Change, Oxford University Press.

  • DELLI CARPINI, Michael X., et Scott KEETER. 1996. What Americans Know about Politics and Why it Matters, New Haven, Yale University Press.

  • DIMOCK, Michael. 2019. « Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins », Pew Research Center (17 janvier), www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins.

  • EICHHORN, Jan, et Johannes BERGH, dir. 2020. Lowering the Voting Age to 16: Learning from Real Experiences Worldwide, Palgrave Macmillan.

  • FENTON, Jane. 2020. « Talkin' Bout iGeneration: A New Era of Individualistic Social Work Practice? », The British Journal of Social Work, vol. 50, no 4, p. 1238-1257, https://doi.org/10.1093/bjsw/bcz099.

  • GALLEGO, Aina. 2009. « Where does turnout decline come from? Education, age, generation and period effects in three European countries », Scandinavian Political Studies, vol. 32, no 1, p. 23-44.

  • GIDENGIL, Elisabeth, et al. 2003. « La politique électorale : où sont passés les jeunes? » Perspectives électorales, vol. 5, no 2, p. 9-14.

  • HARRIS, Kathleen. 2018. « Elections chief says lowering voting age to 16 is an idea ''worth considering'' », CBC News (19 mars), www.cbc.ca/news/politics/chief-electoral-officer-voting-age-16-1.4579051.

  • HENNIG, Clare. 2018. « Allow under-18s to vote and engage as stakeholders in society, youth organization urges », CBC News, www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/allow-under-18s-to-%20vote-check-your-head-1.4579366 (site consulté le 10 mars 2020).

  • HERRANDO, Carolina, et Julio JIMÉNEZ-MARTÍNEZ. 2016. « A matter of age: the moderating effects of generation X, Y and Z in boosting trust », Proceedings of the International Marketing Trends Conference, p. 1-16.

  • IGIELNIK, Ruth, et Kim PARKER. 2020. « What We Know About Gen Z So Far », Pew Research Center's Social & Demographic Trends Project (14 mai), www.pewsocialtrends.org/essay/on-the-cusp-of-adulthood-and-facing-an-uncertain-future-what-we-know-about-gen-z-so-far.

  • INGLEHART, Ronald F. 2008. « Changing Values among Western Publics from 1970 to 2006 », West European Politics, vol. 31, no 1, p. 130-146.

  • KAPLAN, Elaine Bell. 2020. « The Millennial/Gen Z Leftists Are Emerging: Are Sociologists Ready for Them? », Sociological Perspectives, vol. 63, no 3, p. 408-427, https://doi.org/10.1177/0731121420915868.

  • KONONOVA, Anastasia G. 2013. « Effects of distracting ads and cognitive control on the processing of online news stories with stereotype-related information », Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, vol. 16, no 5, p. 321-328.

  • LACHAPELLE, Erik, Valérie-Anne MAHÉO et Richard NADEAU. 2016. Climate of Change: Analysis of a national survey of Canadian opinions about climate and energy issues, Montréal, Université de Montréal.

  • LACOMBE, Scott J., et Courtney JUELICH. 2019. « Salient Ballot Measures and the Millennial Vote », Politics and Governance, vol 7, no 2, p. 198-212, https://doi.org/10.17645/pag.v7i2.1885.

  • LINNES, Cathrine, et Brian METCALF. 2017. « iGeneration and Their Acceptance of Technology », International Journal of Management & Information Systems, vol. 21, no 2, p. 11-26, https://doi.org/10.19030/ijmis.v21i2.10073.

  • MAHÉO, Valérie-Anne. 2018. L'impact de l'éducation à la citoyenneté au primaire: De l'école à la maison – Rapport sur une étude d'impact dans le cadre des élections municipales québécoises de 2017, Québec, Élections Québec.

  • MAHÉO, Valérie-Anne. 2019. « Get-Out-the-Children's-Vote: How a Non-Partisan Campaign Impacts Families' Socialization and Participation in the Election », Association canadienne de science politique, Vancouver.

  • MAHÉO, Valérie-Anne, et Éric BÉLANGER. 2018. « Is the Parti Québécois Bound to Disappear? A Study of the Current Generational Dynamics of Electoral Behaviour in Quebec », Revue canadienne de science politique, vol. 51, no 2, p. 335-356, https://doi.org/10.1017/S0008423917001147.

  • MAHÉO, Valérie-Anne, et Sara VISSERS. 2016. Participation électorale de divers groupes de jeunes Canadiens à l'élection fédérale de 2015, Ottawa, Élections Canada.

  • MARQUART, Franziska, Jakob OHME et Judith MÖLLER. 2020. « Following Politicians on Social Media: Effects for Political Information, Peer Communication, and Youth Engagement », Media and Communication, vol. 8, no 2, p. 197-207, https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2764.

  • McCLURG, Scott D. 2003. « Social Networks and Political Participation: The Role of Social Interaction in Explaining Political Participation », Political Research Quarterly, vol. 56, no 4, p. 449-464.

  • NAPOLI, Antonella. 2014. « Social Media Use and Generational Identity: Issues and Consequences on Peer-to-Peer and Cross-Generational Relationships – an Empirical Study », Participations: Journal of Audience and Reception Studies, vol. 11, no 2, p. 182-206.

  • NORRIS, Pippa. 1999. Critical citizens: Global support for democratic government, Oxford, Oxford University Press.

  • PAASONEN, Susanna. 2016. « Fickle focus: Distraction, affect and the production of value in social media », First Monday, vol. 21, no 10, https://doi.org/10.5210/fm.v21i10.6949.

  • PARKER, Kim, Nikki GRAF et Ruth IGIELNIK. 2019. « Generation Z Looks a Lot Like Millennials on Key Social and Political Issues », Pew Research Center's Social & Demographic Trends Project (17 janvier), www.pewresearch.org/social-trends/2019/01/17/generation-z-looks-a-lot-like-millennials-on-key-social-and-political-issues.

  • POTKINS, Meghan. 2018. « Council approves motion to explore lower voting age », Calgary Herald, https://calgaryherald.com/news/local-news/council-approves-motion-to-explore-lower-voting-age (site consulté le 10 mars 2020).

  • PRIOR, Markus. 2018. Hooked: How politics captures people's interest, Cambridge, Cambridge University Press.

  • PUTNAM, Robert D. 2000. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, New York, Simon & Schuster.

  • REINIKAINEN, Hanna, Jaana T. KARI et Vilma LUOMA-AHO. 2020. « Generation Z and Organizational Listening on Social Media », Media and Communication, vol. 8, no 2, p. 185-196, https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2772.

  • RICHINS, Marsha L. 2004. « The Material Values Scale: Measurment Properties and Development of a Short Form », Journal of Consumer Research, vol. 31, no 1, p. 209-219.

  • SCHILDKRAUT, Deborah J. 2019. « The Politics of Millennials: Political Beliefs and Policy Preferences of America's Most Diverse Generation » de Stella M. Rouse et Ashley D. Ross, Ann Arbor, University of Michigan Press, 2018, compte rendu publié dans Perspectives on Politics, vol. 17, no 2, p. 584-586, https://doi.org/10.1017/S1537592719000045.

  • VERBA, Sidney, Kay LEHMAN SCHLOZMAN et Henry E. BRADY. 1995. Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics, Cambridge, Harvard University Press.

  • VOSOUGHI, Soroush, Deb ROY et Sinan ARAL. 2018. « The spread of true and false news online », Science, vol. 359, no 6380, p. 1146-1151.

  • ZUCKERMAN, Alan S. 2005. The Social Logic of Politics: Personal Networks as Contexts for Political Behavior, Philadelphie, Temple University Press.